Nakkesmerter

Smerter i nakken kan skyldes mange forskjellige årsaker. Vi lever alle ulike liv med ulike yrker, rutiner, kunnskapsnivåer osv. Det gir oss forskjellige forutsetninger, også når det gjelder nakkeproblematikk. Her er tre eksempler på årsaker til smerter i nakken;

Neck pain vector png pic nakkesmerter

En vanlig årsak til nakkeproblematikk er overbelastning av nakken. Som for eksempel en maler som skal male tak i flere timer/dager, en kontorarbeider som sitter foran pc med dårlige ergonomiforhold, en rengjører som ser ned i gulvet flere timer om dagen. Så hva gjør man? Man ønsker å beholde jobben man er så glad i, men den fører til smerte. Her er det viktig å være tidlig ute for å unngå sykemelding. Alle yrker har sine utfordringer for kroppen – det har også jeg som kiropraktor. Noen lure tiltak for arbeidsrelaterte smerter er økt kunnskap, bedre teknikk, gode individuelle tilpasninger, og behandling eller trening for den aktuelle problematikken.

Smerter i nakken kan oppstå som en konsekvens av stress og anspenthet. Det er allment anerkjent at det er en forbindelse mellom stress og nakkesmerter. Ofte hører man uttrykket “stresset setter seg i kroppen,” og det kan faktisk være tilfellet. Stress kan utløse muskelspenninger, som videre kan resultere i stivhet i nakkeleddene. Stive muskler og ledd utgjør ofte en vanlig årsak til redusert bevegelse i nakken.

Wordpress transparent 1 nakkesmerter
Nakkeprosjekt kiropraktor nakkesmerter behandling vondt i nakke 1 nakkesmerter

En annen vanlig årsak til nakkeproblematikk kan være løfteteknikk. Dette kan for eksempel skje på arbeidsplass eller på treningssenter. Dersom smerte allerede har oppstått i nakken, kan det være lurt å undersøke dette, korrigere teknikken og eventuelt behandle årsaken før man går videre til opptrening av aktuell muskulatur. Jeg har ett eget treningsrom på klinikken hvor vi kan gå igjennom løfteteknikk, og som også brukes når du er klar for opptrening.

Å løsne stive muskler og ledd kan kreve ulike tiltak. Behandlingen vil variere basert på hvilken anatomi som er involvert i problematikken og årsaken til det. Den kan omfatte ulike tilnærminger, for eksempel manipulasjon eller mobilisering av ledd, behandling av musklene ved å trykke på muskelknuter, bruk av massasjelignende teknikker, tørrnåling eller kopping.

Wordpress transparent 1 nakkesmerter